אילו טעויות עושים דיירים בדרך להתחדשות עירונית? על-פניו תהליך של התחדשות עירונית הוא כזה המשרת את כל הצדדים המעורבים בו.
אך מסתבר שהרבה פעמים ההליך מסתבך וגורם לעוגמת נפש רבה לדיירים בגלל טעויות שהם עושים. במאמר שלפניכם נתאר מה הן הטעויות הנפוצות של אותם דיירים.
טעות מס.1 – לא מקבלים נתונים מהעירייה לפני שפונים ליזם. רוב היזמים מגישים לדיירים הצעה לא מדויקת, מבלי לבחון קודם אם יש לבנין זכויות לביצוע התחדשות או אם אפשר לקבל היתרי בניה. לכן חשוב שיהיה עו"ד מטעם הדיירים שיבדוק את ההצעה, כדי שהם לא יתחייבו ליזם שבסופו של דבר לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.
טעות מס.2 – חותמים ליזם על בלעדיות. לעיתים נחפזים הדיירים וחותמים על התחייבות "נון שופ" שזו התחייבות המעניקה לו התחייבות למשך תקופה על ביצוע התחדשות בבנין, מבלי לבדוק מה הזכויות של הבניין בועדות התכנון. על היזם לבדוק זאת קודם כל ורק אז להגיש הצעה. בכל מקרה תמיד מומלץ לערוך מכרז בין יזמים.
טעות מס. 3 – מנהלים מו"מ לא שקוף עם היזם. מו"מ שונה מול דיירים שונים. היזם מציע לדיירים שונים טובות כלשהן שהדיירים האחרים לא יודעים עליהן. זו דרך פסולה המובילה את הפרויקט לכישלון. הכל חייב להיעשות בשקיפות מלאה.
טעות מס. 4 – מאפשרים לכל דייר להביא יזם משלו. אם מדובר בכמה יזמים יהיה קשה להגיע להחלטה. לכן צריך לקבוע מראש מנגנון בחירה בה יבחר היזם והרוב של בעלי הדירות יאשר.
טעות מס. 5 – סומכים על היזמים בעיניים עצומות. לא צריך לקבל כל הצעה שהיזם מציע. הדיירים צריכים לדרוש ולקבל את ניתוח הזכויות שביצע. כשלא בודקים עלולים לגלות שיש לבניין זכויות נוספות שלא היו ידועות.
הניסיון הרב שיש לנו בהתחדשות עירונית מסייע לשיתוף פעולה ותיאום בין היזם, הדיירים וצוותי התכנון ברשויות.
אנו מסייעים בניתוח לשם קביעת כדאיות כלכלית של הפרויקט ומשיגים את המידע הדרוש ליזמים ודיירים לשם התנעת הפרויקט.
לפרטים נוספים יש להשאיר פרטים: